ده فناوری های نوین آموزشی

ده فناوری های نوین آموزشی

 2/9/1396 - 12:00 AM

 امیرحسین اسدی

 418



برای شناخت دقیق تعریف و قلمرو تکنلوژی تعلیمی ریشه یابی معنا و مفهوم کلمه «تکنالوژی» ضروری می نماید.

 این واژه از کلمه «تکنالوژیا»technologia گرفته شده است. معنای آن در یونان باستان انجام دادن یک هنر یا حرفه بوده است. بخش اول این کلمه (techno) تلفیقی از معنای یک هنر و یک تکنیک مشتمل بر دانش مربوط به اصول و توانایی دستیابی به نتایج مورد نظر است. به عبارت دیگر تکنیک به معنای مهارتهای عملی شامل دانستن و انجام دادن است. کلمه (Logos) نیز به معنای استدلال، تبیین، اصل و ارائه دلیل است. بنابراین تکنالوژی به معنای به کارگیری مستدل یا منطقی دانش خواهد بود (فردانش، 1378). به عبارتی به تبدیل دانش از مرحله پدیده ها یا تبدیل کشف روابط جدید میان پدیده ها، تکنالوژی گفته می شود که در آن از نتایج و یافته های علمی استفاده می شود.در زبان فارسی techno به معنی فن و logy به معنی شناخت یا شناس ترجمه می شود.بنابراین طبق تعبیر فوق، تکنالوژی یعنی فن شناسی یا فن شناختی.

 

 

1- کامپیوتر

 

در عصر ارتباطات و سواد کامپیوتری، کامپیوترها سریع‌تر از آنچه ما فکرش را می‌کردیم، به کلاس‌های درس راه یافتند. امروزه با پیشرفت سطح فکری معلمان و از میان رفتن تصورات نادرست مبنی بر این که کامپیوترها فقط برای دروس ریاضی، علوم و بازرگانی مناسب هستند رفته‌رفته استفاده از کامپیوترها در مطالعات اجتماعی و رشته علوم اجتماعی متداول‌تر می‌شود. کامپیوترها برای معلم و شاگردان آزادی عمل بیشتری به ارمغان آورده‌اند.‌ آزادی در اشتباه کردن، یعنی از طریق کامپیوتر آنها بدون ترس از مسخره شدن و یا بدون خجالت و شرمندگی مرتکب اشتباه می‌شوند. به کارگیری مستقیم کامپیوتر و نرم‌افزارها در امر آموزش عنوان CAI «آموزش با کمک کامپیوتر» به این ابزار اطلاق شدCAI .

یعنی کامپیوتر و نرم‌افزاری را به عنوان یک وسیله کمک‌آموزشی به کار گیریم.  CAI عملکرد شاگردان را در زمینه‌های تشخیص و عاطفی بهتر می‌کند و باعث افزایش علاقه و نگرش‌های مثبت نسبت به مدرسه می‌شود  CAI. این قابلیت را دارد که بلافاصله بازخورد و نظرات شاگردان را منعکس کند. به طور کلی، اگر کامپیوتر بدرستی به کار گرفته شود، وسیله بسیار خوبی برای کسب مهارت و یادگیری محتواست و باعث تقویت بهترسازی امر آموزش می‌شود. استفاده از کامپیوتر می‌تواند به درک کودک از خود و جامعه‌پذیری وی و تسهیل تعاملات گروهی، همکاری و شکل‌گیری دوست‌ها منجر شود.

 

 

2 - فیلم استریپ‌

 

فیلم استریپ را می‌توان به وسیله یک صفحه نمایش بزرگ برای کلاس به نمایش گذاشت یا هر یک از شاگردان از طریق نمایشگرهای کوچک به تماشای این فیلم استریپ بنشینند. این تصاویر صامت و ساکن گاهی با شرح زیر تصاویر و گاهی بدون آن به نمایش گذاشته می‌شوند. گاهی همراه با نمایش این تصاویر، شرح‌‌هایی که روی نوار کاست یا صفحه ضبط شده‌اند نیز پخش می‌شود. چطور از این تکنیک می‌توان در آموزش استفاده کرد؟

 

1- شما باید تصمیم بگیرید چه وقت مناسب‌ترین زمان برای نمایش بریده فیلم در کلاس است.

2- این فیلم استریپ‌ها باید کاملا مرتب با محتوای درس و مطالب آموزشی باشند.

 

3- اگر معلم بخواهد خود روی تصاویر صحبت کند، باید مطالبی را که لازم است بگوید از قبل آماده کند. این فرصت بسیار خوبی است برای ترغیب شاگردان به بحث و گفتگو. معلم باید پرسش‌هایی را در این زمینه تهیه کند و از شاگردان خود بپرسد این شیوه انعطاف‌پذیر و سازنده است.

 

4- فیلم استریپ را به نمایش بگذارید و هر زمان لازم بود، محتوای این تصاویر را به محتوای درس ربط دهید.

5- فیلم را پس از نمایش اول، یک بار دیگر برای مرور و یادآوری نمایش دهید و نکات مهمش را گوشزد کنید.

6- در صورت امکان از فیلم استریپ‌های بدون شرح استفاده کنید. در این نوع فیلم‌ها شاگردان با تکیه بر توانایی‌های خود تصاویر را تفسیر می‌کنند. اگر تصاویر با شرح‌های زیرنویس شده همراه باشد، شاگردان این شرح را ملاک و سند فرض می‌کنند و هنگام بحث، تحت‌تاثیر آنها قرار می‌گیرند و در همان چارچوب صحبت می‌کنند.

 

3-اسلاید

نمایش اسلایدها در کلاس تجربه‌ای است از چیزهایی که برای شاگردان ناشناخته‌اند. در این حالت، هر یک از تصاویر تک‌تک روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. معلم می‌تواند ترتیب نمایش تصاویر را تنظیم کند و هر یک از تصاویر را انتخاب و نشان دهد. معلم می‌تواند از اسلایدهای موجود در بازار یا اسلایدهایی که خود درست کرده استفاده کند یا می‌تواند این اسلایدها را از کتابخانه قرض بگیرد

 

چطور می‌توان از اسلاید در امر آموزش استفاده کرد؟

 

1- معلم همواره باید دنبال اسلایدهایی باشد که با محتوای درس تناسب دارند.

2- اگر معلم تصمیم دارد در کلاس از اسلاید استفاده کند، باید قبل از کلاس تصاویر را تنظیم کند.

3- زمانی که معلم اسلاید مورد نظرش را انتخاب کرده، باید آنها را پیش از کلاس در دستگاه پخش بگذارد تا مطمئن شود دستگاه به درستی کار می‌کند و ترتیب تصاویر درست است.

4- اسلایدها را بدون عجله و با حوصله به نمایش بگذارید. درخصوص هر اسلاید قبل از نمایش اسلاید بعدی بحث و گفتگو کنید، طوری که هیچ پرسشی بی‌پاسخ نماند.

5- در پایان نمایش تصاویر یک جمع‌بندی کلی انجام دهید. پس از اتمام آنها را در جای خشک و خنک بگذارید.

 

 

 4- روشهای استفاده از فناوری و IT  در جریان یاددهی و یادگیری :

 

  با توجه به اینکه امکان دسترسی به سیستمهای پیشرفته ی فناوری اطلاعات و رایانه ای در همه ی مناطق و مدارس نمی باشد ، لذا روشهایی را می توان پیشنهاد نمود که طی آنها بتوان به صورت کاربردی تر برای اکثریت افراد استفاده از این تکنو لوژی را امکان پذیر نمود و به نوعی بتوان از روشهای مشابه و جایگزین با کمک IT  در این مدارس بهره برد . اهم این روشها در ذیل می آید :

 

  1-4 ) آشنایی دبیران هر رشته به سیستمهای IT :

 

          بدیهی است برای دسترسی به آموزش نوین با تاکید بر فناوری رایانه ای ، ابتدا آموزش دبیران برای آشنایی با این فنون نیز از ضروریات می باشد . کما اینکه دانستن و آشنایی دبیران که دوره های آموزشی کامپیوتر را طی کرده اند اصولا" علاقه مندی بیشتری را به روشهای نوین تدریس نشان می دهند و این در حالی است که گاها" از سوی برخی دیگر مقاومت هایی هم می شود . در رشته های متوسطه در بخشهای مختلف از جمله رشته ی جغرافیای پیش دانشگاهی و زمین شناسی هم آموزش کلاسهایی در زمینه ی فناوری ضروری است .

 

  در رشته ی جغرافیا مباحثی از کتاب پیش دانشگاهی تحت عنوان سیستم اطلاعات جغرافیایی  GIS)) و کاربرد رایانه در جغرافیا مطرح می گردد که از فصول اصلی کتاب می باشد و آشنایی با نرم افزارهای رایانه ای نیز از بخشهای مهم کتاب است . لذا برکسی پوشیده نیست لازمه ی تدریس موفق در این درس آشنایی کامل با فناوری اطلاعات می باشد تا این گونه دروس همگی به صورت علمی و کاربردی در کلاس مطرح و تدریس گردند تا دانش آموزان ضمن خواندن مطالب کتابها با نمایش مفاهیم توسط رایانه و کار عملی با آن ، یادگیری دقیق و پویا تر گردد.

 

2-4 )  GIS و REMOT SENSING در جغرافیا :

 

 یکی از مهمترین مفاهیم تدریس جغرافیا مبحث سیستم اطلاعات جغرافیایی تحت عنوان  GEOGRAPHY INFORMATION SYSTEM  میباشد که تاکید زیادی بر روی یادگیری مفاهیم به صورت کاربردی دارد  . 

 

این سیستم روشی است که بدون کاربرد فناوری ، تدریس آن محال می باشد هر چند هنوز در مدارس  بیشتر  دبیران به  دلایل مختلف  بدون  کاربرد  رایانه این  بخش  مهم را  تدریس  می کنند ، در حالیکه اصول اصلی این فصل بر روی جمع بندی و جمع آوری اطلاعات ، طبقه بندی و کد بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و سپس در قسمت خروجی اطلاعات یک سری اطلاعات جدید در اختیار کاربران قرار می دهد ، که می تواند به صورت نقشه ، جدول ، نمودار یا ترسیم و متن باشد .

 

   در روش سنجش از دور هم با توجه به اینکه بایستی عکسهای هوایی و ماهواره ای را تجزیه و تحلیل کرد و بر روی کامپیو تر نمایش داد و سپس از این اطلاعات نقشه ی مناطق ترسیم گردد ، لذا ابزار اصلی کار در این روش هم فناوری و آشنایی با سیستم IT می باشد . حتی در تهیه ی و معرفی نرم افزارها و کاربرد آنها نیاز مبرم به وجود رایانه در جریان تدریس خواهد بود .

 

5 - تشکیل کلاسهای کارگاهی مخصوص برای هر درس :

 

   به منظور استفاده از روشهای نوین تدریس و استفاده از فناوری در تدریس ، گاهی اوقات صرف وقت جهت جابه جایی وسائل و دانش ۀموزان و یا نصب و راه اندازی رایانه در هر بار که استفاده می شود به خودی خود انگیزه را کاهش می دهد و فضای تکراری کلاس ها تقریبا" تنوع تدریس بر پایه ی فناوری را کمرنگ می کند .

 

به همین منظور به نظر نگارنده ، این موضوع بسیار حائز اهمیت است که بتوان به روزی رسید که بشود برای هر درس حداقل در مقطع دبیرستان یک کلاس مشخص و مجزا داشت . مثلا" کلاسی که مخصوص تدریس جغرافیا یا زمین شناسی باشد و یا کلاس فیزیک و شیمی و ... که دانش آموزان در هر زنگ با توجه به برنامه ی کلاسی به یکی از این کلاسها بروند و درس را فرا گیرند و در ساعت بعدی کلاس دیگری که مربوط به درس دیگر است بروند .

 

پر واضح است نه تنها تنوع در تدریس ، بلکه تنوع در مکان و صرفه جویی در وقت و هزینه و کاهش خسارات را نیز به همراه خواهد داشت . ( هر چند در مدارس بسیاری از مناطق کشور در حال حاضر با دشواری اجرا روبروست ولی به عنوان یک چشم انداز قابل طرح می باشد .) .

6- تبدیل اطلاعات رایانه به VCD :   

 

   شاید یکی از معضلات آموزشی  بسیاری از مدارس کشور  نبود یا کمبود  وسایل  رایانه ای در مدارس می باشد و در پاره ای از موارد کمبود و مشکلات هزینه ای باعث شده که این وسائل در دسترس نباشند  ، و حتی گاهی اوقات برخی از دبیران با فنون نصب و ویژگیهای سخت افزاری آشنا نیستند  . به همین دلیل از روش تبدیل اطلاعات به سی دی صوتی و تصویری می توان از همان مواردی که در فناوری استفاده می شد به سی دی انتقال و توسط ویدئو و تلویزیون بتوان این موارد را نمایش داد و با کار همان هدف که در فناوری نهفته بود در این روش نیز به دست خواهد آمد .

 

امروزه با نرم افزارهای پیشرفته ای به نام  COMTAZIA که کاربرد زیادی هم دارند می توان تصاویر ، صدا و فیلمها را به صورت و میزان دلخواه و در مدت مورد نظر سایت ها ی مختلف ضبط و پس از در قالب  CD تکثیر کرده وبرای نمایش آماده و مهیا نمود و در اختیار همه ی مدارس فاقد فناوری رایانه ای قرار داد .

 نتیجه گیری و پیشنهاد

 

درپایان با توجه به مواردی که تحت عنوان  قابلیت ها و  فواید فناوری در آموزش مطرح گردید و کاربریهایی که این پدیده ها در جامعه ی قرن  بیست و  یکم  دارد ، خصوصا"  تربیت و  آموزش  دانش آموزانی که دانسته های به روز و جدید داشته باشند لزوم این روش در تدریس مطالب در مدارس کاملا" واضح و روشن به نظر می رسد و انتظار می رود که با همت عالی مسئولین محترم و همه ی مدیران ارشد سازمان ها و نهاد ها در دسترسی به این هدف عمده تلاش نما یند تا بتوان به اهداف متعالی نظام آموزش و پرورش در این راستا دست یافت ، و دانش آموزان خلاق و فعال و مبتکر تحویل  جامعه ای  داد  که  فن آوری و اطلاعات رایانه ای را به عنوان  زبان اصلی ارتباط ملتها و دولتها تجربه خواهد کرد .

 

7-یادگیری الکترونیکی

ظرفیت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حمایت از یادگیری چند رسانه ای باعث روی آوردن مؤسسات آموزشی به یادگیری الکترونیکی شده است. این نوع آموزش با اینکه هنوز زمان کودکی خود را می گذراند بر آموزش سراسر دنیا تأثیر جهانشمول و مؤثری گذارده است اما در بحث امکان این پدیده دیری نخواهد پایید تا این تأثیر بر ابعاد مختلف آموزش حرفه ای بین المللی تاثیر موثر خود را به عنوان یک انقلاب آموزشی به نمایش بگذارد(بدرقه، 1385، ص 142 ).

 

تعاریف یادگیری الکترونیکی

 

از یادگیری الکترونیکی تعاریف متعدد و متفاوتی وجود دارد .با این وجود ارائه تعریفی که جامع و مورد قبول همگان باشد دشوار است. سام نایدو(2006) یادگیری الکترونیکی را استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس و یادگیری می داند. به عقیده کراس که خیلی ها وی را به عنوان مخترع واژۀ یادگیری الکترونیکی می دانند، یادگیری الکترونیکی دارای شش نشانۀ زیر است:

 

1. یادگیری الکترونیکی توسط اینترنت صورت می گیرد.

 

2. یادگیری الکترونیکی مبتنی بر یادگیری به وسیله تلاش و کوشش توسط خود فراگیر با بهره گیری از فن آوریهای جدید است.

 

3. یادگیری الکترونیکی قابلیت انجام فرایند های اداری و مدیریتی از قبیل ثبت نام، پرداخت شهریه، نظارت بر روند اجرای فعالیت های دانشجو، تدریس و نظارت و اجرای ارزشیابی را از راه دور فراهم می سازد.

4. یادگیری الکترونیکی فراگیر محور است و به ویژگیهای فردی فراگیران توجه می شود.

5. یادگیری الکترونیکی با جدید ترین اطلاعات همراه است.

 

6. یادگیری الکترونیکی می تواند مجموعه ای از روشهای آموزشی را در بر داشته باشد( نظیر کلاسهای مجازی ، همکاری دیجیتالی ، شبیه سازی و ... ). از نظر گریسون و آندرسون (1384)، یادگیری الکترونیکی به آن نوع یادگیری اطلاق می گردد که در محیط شبکه و اینترنت و در ساختی رسمی به وقوع می پیوندد و مجموعه ای از تکنولوژیهای چند رسانه ای در ایجاد آن به کار می روند.

 

انواع ارتباط در آموزش الکترونیکی

 

1-ارتباط همزمان:

2-در حالت همزمان، اگرچه ممکن است شرکت کنندگان در فواصل دور از هم قرار داشته باشند اما ارتباط در یک زمان صورت می گیرد.آنها در یک زمان ارتباط برقرار می کنند و به محض اینکه نظرات دیگران را دریافت کردند به آن پاسخ می دهند. در ارتباط همزمان ، ابزار مختلف نقشهای متفاوتی را در حمایت یادگیرندگان ایفا می نمایند. در حالیکه بعضی از این ابزارها برای ایجاد ارتباط تنها متکی بر متن هستند، ابزارهای دیگر از صوت و تصاویر ویدئویی به همراه مجموعه ای از فضاهای کاری اشتراکی،نقشه های مفهومی، اتاقهای گپ و گفتگو، تبادل فایل ها و ... استفاده می نمایند.

8- ارتباط غیر همزمان

 

این نوع ارتباط فرصتهایی را برای تربیت یادگیرندگان مستقل و خود هدایتگر به وجود آورده ، پایه ای برای یادگیری مادام العمر فراهم می آورد، ضمن اینکه در بعضی موارد حق انتخاب بیشتری را برای دانش آموزان و دامنه ای وسیعتر از راهبردهای تدریس را در اختیار معلمان قرار می دهد. همایش های رایانه ای و پست الکترونیکی گزینه های متنوعی را برای حمایت معلم- محور ارائه می نمایند و می توانند به شکل رسمی به عنوان بخشی از واحد درسی و یا به شکل غیر رسمی مورد استفاده قرار گیرند(مک دونالد،2006).

 

فرصتها و مزایای یادگیری الکترونیکی

 

· یادگیری فراتر از مرزهای زمان و مکان

· یادگیری مادام العمر · سهولت در یادگیری با استفاده از چند رسانه ایها

· دسترسی به کتابخانه های دیجیتال

· امکان ارتباط بین دانشجویان و دانش آموزانی که دارای فرهنگ ها، عقاید و تجربیات گوناگونی هستند.

· شرکت در کلاسهای درس اساتید و متخصصان خارج از کشور

· کاستن از هزینه های آموزشی · قابلیت انعطاف در برنامه درسی

 

چالش ها و موانع

 

· موانع ارتباطی · موانع مرتبط با توانایی و امکانات

· نگرش های اساتید به خصوص ترس از جایگزینی انسانها با رایانه

· مقاومت در برابر تغییر · فقدان رهبری و سیاستگذاری منسجم

· عدم پذیرفتن قانون حق مؤلف در جامعه نرم افزاری کشور که مدیریت نرم افزاری را به مشکل مواجه می کند.

· عدم استقبال یادگیرندگان از آموزشهای صرفاً آنلاین

· کمبود نیروی کار متخصص در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات

· عدم وجود استانداردهای مشخص برای ارزیابی برنامه های آموزشی

· عدم امکان آموزش به جمع کثیری از یادگیرندگان در صورت به کار گیری تدریس همزمان و تعاملی

· اعتبار مدارک تحصیلی دانش آموختگان مؤسسات آموزش الکترونیکی

 

پیشنهادات و راهکارها

 

· تحقیق و برنامه ریزی راهبردی

· افزایش نیروی انسانی مجرب، متخصص و همگام با فن آوری روز

· ایجاد نهادهای قانونی برای تنظیم روابط و ایجاد شرایط رقابتی

· تصویب قوانین صریح، شفاف و اجرایی در این حیطه

· تشویق بخش خصوصی و شرکتهای خارجی به سرمایه گذاری در این بخش

· استفاده از الگوهای علمی طراحی آموزشی برای طراحی محیط های آموزش مجازی

· هم راستا شدن دیگر رسانه های جمعی در ترویج و فرهنگ سازی در استفاده از یادگیری الکترونیکی

· طراحی نرم افزارهای بومی

· وجود استانداردهای خاص برای ارزشیابی برنامه های یادگیری الکترونیکی

· استفاده از تجربۀ کشورهای پیشرو در زمینه یادگیری الکترونیکی

· تأکید بر یادگیری فن آوری اطاعاتی و گسترش سواد الکترونیکی و رایانه ای در مدارس · تغییر ساختارهای آموزشی در سطوح متوالی ابتدایی تا دانشگاه مطابق با نیازها و تدارک پشتیبانی های لازم

· پذیرش مدرک تحصیلی دوره های یادگیری الکترونیکی به عنوان مدارک تحصیلی معتبر

 

9- کتابخانه های  آموزشگاهی و آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی

 

امروزه کتابخانه های آموزشگاهی از اینکه مخزنی برای گردآوری و ذخیره منابع آموزشی باشند باید به مرکز دسترسی به دانش تغییر جهت دهند و متوجه آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی شوند که دانش آموزان، والدین و معلمان در طلب آن هستند(Barton 2006 ) یک کتابخانه خوب و مجهز آموزشگاهی باید حاصل تجربه ها، اندیشهها، سنت ها، عادات و دانش های گذشته و حال را برای بهره گیری یادگیرنده و یاد دهنده در خود جای دهد.(مجیدی ۱۳۷۸ ، ۱۸).

 

سواد اطلاعاتی به خواندن متکی است و برای خواننده شدن باید از اهرم دو گانه عادت به مطالعه در سال های اولیه زندگی و تمرین کافی بهره گرفت (آیر۱۳۸۳). کتابخانه آموزشگاهی با فراهم آوردن مواد و خدمات مناسب و تشویق دانش آموزان به خواندن، سبب پرورش و تقویت چنین مهارت هایی خواهند شد.

این کتابخانه ها نقش مؤثری در افزایش کنجکاوی دانش آموزان و آماده سازی آنان برای پژوهش و مطالعه دارند و هدف آن ها تشویق و توانمند کردن دانش آموزان برای رسیدن به حداکثر دانایی و توانایی است

(School  Libraries  Reference. . . . ,2008 ). کتابخانه های آموزشگاهی با پرورش خوانندگان مشتاق و توانا موجب رشد درک اطلاعاتی، توسعه دانش، تقویت تفکر و افزایش سواد اطلاعاتی دانش آموزان می شوند.

 

(Loertscher  1997 )  . کتابخانه های آموزشگاهی همچنین می توانند با برگزاری برنامه های مختلف کتابخانه ای از قبیل جلسات شعرخوانی، داستان گویی، بحث و گفتگو (علمی، اجتماعی، فرهنگی)، و کتابخوانی باعث ایجاد و تقویت توانایی بحث و گفتگو در میان  دانش آموزان و بالا رفتن بینش و عزت نفس آنان گردند. این امر تأثیر زیادی در پیشرفت درسی دانش آموزان دارد. به ویژه دانش آموزانی که از پاسخ دادن شفاهی به درس در حضور معلم و دیگر دانش آموزان ترس و نگرانی دارند با شرکت در چنین برنامه هایی که در محیطی صمیمی و دوستانه برگزار میشود و افرادی با اعتماد به نفس بار می آیند.

آموزش مطلوب و پویا آموزشی است که بر پایه تفکر خلاق و انتقادی باشد. از آنجا که انسان در خلاء نمی اندیشد باید با ارائه مواد جدید و مناسب افکار و عقاید وی را شکل داد تا بیاندیشد. پرورش قدرت تفکر و خلاقیت دانش آموزان تنها از طریق حضور در کلاس درس و انجام دادن تکالیف و یا حتی موفقیت در آزمون ها میسر نمی شود. بلکه آنان نیاز دارند به ژرفای هر نکته بیاندیشند و کتابخانه های آموزشگاهی بخش مهمی از این نیازها را برآورده می کنند(باب الحوائجی ۱۳۷۸ ، ۲۵). کتابخانه های آموزشگاهی می توانند بر فرایند تفکر، مهارت های ذهنی و شیوههای یادگیری دانش آموزان تأثیر شگرف بگذارند. تا آنان بتوانند به راحتی در جهت تفکر خلاق و انتقادی و کشف مجهولات پیش بروند و راه حل مناسبی برای مشکلات ارائه دهند. کتابخانه های آموزشگاهی به عنوان یک مرکز یادگیری دانش آموزان را تربیت و ترغیب می کند، خلاق و نقاد بار آیند و تجربه و تحلیل مطالب را در هریک از محیط های تفکر (انتقادی، تحلیلی، . . . . ) تمرین کنند. در واقع آن ها با فراهم آوری و دسترس پذیر کردن اطلاعات مناسب برای دانش آموزان که ابزار اصلی در روند تفکر انتقادی و تحلیلی است زمینه های خلق و رشد تفکر انتقادی و تحلیلی را فراهم می آورند.

 

10- نقش وسائل کمک آموزشی در تدریس و یادگیری

 

 

امروزه وسائل کمک آموزشی اعم از پیچیده و ساده به عنوان ابزاری برای ایجاد تسهیل در امر تدریس و یادگیری در نظام آموزشی به کار می روند . این وسائل از حیث این که تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده، باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس می شوند، حائز اهمیت است . با توجه به این که :

 

75 درصد یادگیری از طریق کاربرد حس بینایی

13درصد شنوایی

6درصد لامسه

3درصد حس چشایی می باشد .

 

هدف: افزایش سرعت و پایداری یادگیری

نیاز سنجی:

با توجه به این که استفاده از وسائل کمک آموزشی تاثیر زیادی در یادگیری دارد سعی بر آن است که از 20%  ، استفاده ازوسائل کمک آموزشی را به 60% برسانیم.

هدف:

استفاده از وسایل کمک آموزشی در کلیه دروس و افزایش سرعت و پایداری یادگیری

طرح:

1- در اختیار گذاشتن وسائل کمک آموزشی و استفاده بهینه از آن

 

2- تهیه و ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش آموزان و دبیران

پروژه:

1- توجه و علاقه فراگیران را با صحبت کردن جلب نماییم.

2- تجارب عینی و واقعی را در اختیار شاگردان قرار دهیم.

3- زمینه تنوع آموزشی را فراهم نماییم و ازخستگی جسمی و ذهنی بکاهیم.

روش مطالعه 4- صحیح را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

5- دست یابی به نتایج فوری از آموزش راممکن سازیم که اثر یادگیری را دائمی می کند.

6- در جهت آگاهی معلمان از مفهوم و فلسفه تکنولوژی آموزشی و وسائل کمک آموزشی صحبت نماییم .

7- معلمانی که از وسایل کمک اموزشی استفاده می نمایند مورد تقدیر قرار گیرند.

8- به معلمان توصیه کنیم برای استفاده از وسائل کمک آموزشی علاقه و اشتیاق نشان دهند.

ده فناوری های نوین آموزشی
  حجم فایل: MB   حجم فایل: MB
  دانلود فایل ضمیمه